(Onderwijs)begeleiding voor hoogbegaafde kinderen

 

 

‘Om kinderen hetzelfde
te behandelen,
moet je ze verschillend
behandelen’


Praktische en inhoudelijke informatie: 

Voor begeleiding van (vermoedelijk) meer- of hoogbegaafde kinderen, werk ik met kinderen vanaf ongeveer 4 tot ongeveer 18 jaar.
Bij jonge kinderen tussen 4 en 6/7 jaar ondersteun ik de ouders en de school en heb ik contact met het kind om je kind goed te leren kennen. Bij kinderen die wat ouder zijn, werk ik met het kind in combinatie met ouders en school (indien mogelijk/wenselijk). Zolang een kind zich (nog) niet bewust is van een probleem of zaken niet als een probleem ervaart, werk ik wederom met ouders en school om het kind verder te helpen.
Via de mail of middels telefonisch contact plannen we een intakegesprek. Vervolgens krijg je een uitgebreid intakeformulier toegezonden, zodat ik met die informatie dit gesprek kan voorbereiden. In de intake kunnen jullie (soms alleen de ouders, soms ouders en kind, dat laat ik aan de hulpvrager) je verhaal nader toelichten en kan ik kijken wat ik kan betekenen. Als dit past bij wat je zoekt, geven we de begeleiding inhoud en vorm. Ik werk niet met standaard manieren, maar ik put uit een ruime ervaring en veel kennis door de vele opleidingen die ik gevolgd heb. Uit deze rugzak haal ik dat wat passend is voor de begeleiding en samen met je kind geef ik de begeleiding vorm, zodat je kind zelf regie ervaart en met mijn ondersteuning de stappen kan zetten. Hoelang die ondersteuning nodig is, verschilt per kind en hangt af van de situatie waarin je kind zich begeeft. Mijn ervaring is dat als we op weg gaan, steeds duidelijker wordt wat nodig en helpend is. 

Wat er nodig is om passend onderwijs te bieden aan hoogbegaafde/hoogbewuste leerlingen? 


Dat weet ik niet!
Daar heb ik geen pasklaar antwoord op!

Het is een ontdekkingstocht met het kind, zijn/haar ouder(s) en de school.