Via via

Reacties van ouders, kinderen en scholen

8-12-2020

Onze zoon,  had erg fluctuerende rapporten en werd gaandeweg zijn basisschool periode onzeker. Na wat onderzoeken bij OPM kwam het beelddenken als voornaamste reden van zijn leer problemen naar boven. Wat wij hierbij ervaarden, was dat het schoolsysteem niet aan sloot bij zijn denkwijze. Bij Trudie viel echt alles op z’n plek en gaf ze hem voldoende vertrouwen en tools om wel om te kunnen gaan met zijn prachtige beelddenk vermogen. Hij is nu een gelukkige brugklasser en gaat vrolijk en ontspannen naar school.
 
29-11-2020
 
Dank je wel voor de terugkoppelingen en voor jouw deskundige en prettige begeleiding van Iris!! Hier heeft zij echt wat aan gehad. Vooral nav de eerste sessies zag ik echt verlichting bij Iris. We gaan zeker verder met de handvatten die je hebt geboden en mocht het nodig zijn dan laten we zeker van ons horen.
Dat Iris een heerlijke meid is die zowel gevoelig als krachtig is ervaren we elke dag. 
En daar genieten we volop van!
 

2-10-2020

Onze zoon zat vast in zijn faalangst en dit belemmerde hem enorm, vooral op school. Nadat hij gestart was met jouw begeleiding, zagen we hem langzamerhand wat ontspannen. Gedurende het traject heeft hij verschillende tools gekregen van jou, die hij kan inzetten op het moment dat de faalangst erg aanwezig is. We merken dat hij nu niet alleen beter om kan gaan met zijn faalangst, maar dat hij ook een stuk zelfverzekerder is en school meer los kan laten. We zijn heel erg tevreden over het contact met jou, ook met ons als ouders. Daarnaast hebben we gemerkt dat je echt maatwerk levert en kijkt wat er bij het kind past. Hierdoor is onze zoon echt gegroeid.

Joanne Tromp en Eelco vd Pol

 

21-09-2020

Zo mooi om te horen dat een kind mijn begeleiding zo heeft ervaren:

 

Juli 2020

Blij, gesteund, ontwikkeld, gegroeid, coaching, vertrouwen, resultaat, kritisch, professioneel, contact, eerlijk!!  Een aantal woorden, met een echte betekenis en inhoud bij ViaMij. 

De afgelopen twee jaar heeft Olivier begeleiding mogen ontvangen van Trudie. Een constante steun en telkens afstemming met Olivier, school, en ons waardoor het begeleiding op maat was. Kijkend naar de mogelijkheden, niet naar systemen, waardoor Olivier zich begrepen voelde en kon leren zoals zijn denkstijl is en mag zijn. Samenwerken met de leerkrachten zodat er een eenduidige benadering kwam voor Olivier en handvatten voor Olivier om te leren en te accepteren dat het soms moet zoals het gevraagd word (van het systeem school) met hierin ruimte voor zijn eigen “out of the  box” denken. 

Nu, na twee jaar is Olivier naar de middelbare school. Deze stap is groot, maar door de afgelopen twee jaar voor Olivier een logische, goede, vertrouwde stap.  

Het enige wat Olivier moeilijk vond en lastig was het feit dat we de begeleiding afsloten, er was contact ontstaan met een grote waardering naar elkaar.  

De vraag van twee jaar geleden: leeronderzoek, en handvatten om met  beeld en out of the box denken te kunnen leren in een systeem, is meer dan beantwoord en bijkomende doelen meer dan behaald. 

Er zijn altijd mensen die je je later nog herinnerd van toen je kind was, dit zal Trudie voor Olivier zijn. 

Olivier, Patrick en Rina

 

Juni 2020

Trudie heeft heel veel kennis en expertise in huis. Ze heeft onze zoon heel veel praktische tips geleerd om met zijn beelddenken een weg te vinden in het reguliere onderwijs. Hij heeft samen met haar een enorme groei doorgemaakt. Ook haar rust en geduld zijn bewonderenswaardig. Bedankt voor je fijne hulp.

Jongen (groep 8)

 

April 2020

We zijn bij Trudie terecht gekomen voor hulp bij begrijpend lezen. Met alle geduld en stap voor stap heeft ze J zelfvertrouwen gegeven en in laten zien dat hij het wel kan. J vond het erg fijn om naar Trudie te gaan. Haar rust, fijne stem en goede uitleg hebben hem goed geholpen. Trudie betrok de leerkracht ook goed bij haar benadering en werkwijze wat voor J erg fijn was. Trudie kijkt echt naar wat het kind nodig heeft en op welke manier deze het beste geholpen wordt. Er is niet 1 systeem of 1 benadering.  

Ook de terugkoppelingen waren altijd uitgebreid en helder. De samenwerking was heel fijn! En het belangrijkste is dat J het zelfvertrouwen en de handvatten heeft gekregen bij begrijpend lezen. Dit was ook terug te zien in de cijfers. Nogmaals bedankt Trudie! 

 

Binnen 1 uur kon Trudie ons precies vertellen wat er aan de hand was met onze zoon. Er was niks mis met hem, hij dacht alleen anders.

Trudie spreekt de taal van de kinderen en snapt daarom ook precies hoe ze denken, waarom ze bepaalde dingen doen en waar ze behoefte aan hebben. 

Tijdens een aantal behandelingen die aangepast werden aan de behoefte van onze zoon heeft ze niet alleen hem maar ook ons als ouders nieuwe inzichten gegeven.

Na een aantal behandelingen waarin wij als ouders ook bij betrokken werden merkten wij dan ook al enorme verschillen in het gedrag van onze zoon.

 

Februari 2020

Van augustus t/m oktober 2019 heeft onze dochter begeleiding gehad van jou. We hoopten dat ze mede hierdoor zich weer vrij en onbezorgd kon voelen, na het meemaken van een trauma. Dit heeft de begeleiding opgeleverd:

Ze heeft inzicht gekregen in haar denken/voelen en geleerd dat ze zich niet hoeft te verschuilen achter haar knuffel en dingen echt mag voelen. Ze weet nu dat ze sterk genoeg is om tegenslag aan te kunnen en heeft weer vertrouwen in zichzelf en de wereld om haar heen. Het trauma is verwerkt en heeft een plekje gekregen, het beïnvloedt haar niet langer alleen maar negatief.

Ze vond je erg aardig en we hebben je al aan een ander aanbevolen!

Meisje (9 jaar)

 

In de periode van november 2018 tot januari 2019 zijn we met onze dochter bij je geweest om onze dochter zich bewust te  laten worden dat er meer keuzes zijn dan heel boos worden. Uiteindelijk heeft niet alleen onze dochter veel geleerd, als ouders hebben we nu veel meer inzicht in leefijtdsadequaat gedrag en hoe we met haar om kunnen gaan. Wij en onze dochter hebben het contact als zeer prettig ervaren. ‘Trudie is lief’. We vinden je een erg kundig persoon en je gaat op een goede manier met kinderen om. Je geeft veel handvaten en aanknopingspunten om verder te werken aan een gezonde relatie met je kind. Ik zie dat je ons en Dieze echt positief beïnvloed hebt. Het gaat som nog wel eens mis, maar het escaleert niet zoals vroeger.

Dieze (6 jaar) , Henny en Monique

 

2018

We hebben de begeleiding als heel prettig ervaren. Mijn zoon ging graag naar je toe en kwam altijd relaxt terug. Aan de hand van praktische handvaten weet hij nu de rust te bewaren en rustig een tekst te ontleden. Hij heeft er weer vertrouwen in en ziet niet meer als een berg op tegen een lange tekst. Daarnaast heeft hij geleerd dat hij er zelf voor kan zorgen dat hij zich kan ontspannen en veel met zijn gedachten kan beïnvloeden.

Mijn zoon geeft aan dat je een hele fijne rustige stem hebt en dat je alles heel fijn uitlegt. Nou snap hij ook beter hoe het werkt. Hij vond het leuk om naar je toe te gaan en vindt het daarom ook jammer dat hij niet meer sessies met je heeft :-). Hij vond het zoooo fijn! Het zou fijn zijn als je de begeleiding ook kort zou kunnen sluiten met de leerkracht. 

 

Ik zou je aanbevelen bij anderen. De professionaliteit en rust die je uitstraalt is heel fijn. We hebben vanaf het begin af aan vertrouwen in. Ik ben heel blij met je hulp het afgelopen jaar. De gesprekken, die mijn dochter met je heeft gehad, hebben haar echt sterker gemaakt, waardoor ze op school minder haar best ging doen om zich aan te passen.  Ze werd vrijer en kreeg meer zelfvertrouwen.

 Wat ik bijzonder vind is hoe je voor elke kind op zoek gaat naar de juiste begeleiding wat specifiek voor dat kind nodig is. En daarnaast was er altijd ruimte om als ouder ook een vraag te stellen waardoor er voor mij ook steeds dingen duidelijk werd. Het blijft op een bepaalde manier een zoektocht, maar jij hebt ons heel erg geholpen met het (begin van ) accepteren van het anders zijn.

 

Wij en ons kind zijn erg tevreden over de begeleiding die ons kind van je heeft gehad:

Het opvallendste vond ik dat hij meteen na het eerste gesprek aangaf dat hij het gevoel had dat je hem begreep.

Ook wij als ouders hebben meteen het gevoel gehad dat (eindelijk) iemand hem (en ons) begreep. Dat je dit door praktische oefeningen en opdrachten om kon zetten in meer zelf inzicht bij hem en openingen voor gesprek, was voor ons erg bijzonder. Leuk was het om te zien dat hij altijd zich er toe moest zetten om te gaan, terwijl hij er toch altijd met lichtjes in zijn ogen van terug kwam. Fijn vond ik dat je ook de tijd nam om de begeleiding te bespreken na het contact, zodat ook wij als ouder ook weer beter hem konden begrijpen en begeleiden.
De behulpzaamheid naar de leerkrachten op school vond ik ook goed. Ook daar weer naar mijn idee goede en inpasbare adviezen. 

Trudie, bedankt, ik hoop dat meer kinderen door je vooruit geholpen mogen worden.

 

Met T  is het na de coaching eigenlijk heel goed gegaan. Tot nu toe lopen we nog maar tegen weinig dingen aan. Ik vind dat hij wat zelfverzekerder is geworden. Hij heeft pas een boekbespreking gehouden en daar had hij gewoon zin in! Hij bereid het dan wel heel goed voor en is er serieus mee bezig en heus wel een beetje gespannen, maar hij beleeft er ook plezier aan! Ik vind dat hij ook makkelijker nieuwe vriendjes maakt. Hij had altijd al veel vriendjes, maar trekt nu ook erg naar de kinderen die misschien net wat beter bij hem passen op intellectueel vlak.

Ik vond de begeleiding en de coaching van T heel erg fijn. Hij vond het altijd leuk om naar je toe te gaan. Ik vond dat ik ook duidelijke en uitgebreide informatie kreeg van wat je in een sessie allemaal hebt gedaan met T.

En ik vond dat je ons ook praktische tips hebt gegeven van wat we moeten doen in een bepaalde situatie. 

moeder zoon van 9 jaar

 

Ik wil je bedanken voor je professionele maar vooral ook zeer
persoonlijke, betrokken en prettige manier van begeleiden. Ik denk dat
J, ondanks dat er best nog wel een weg te gaan, erg veel geleerd heeft
en al heel wat stappen heeft gezet. Hij zal nu zelf aan de bak moeten en
moeten leren en groeien.

Als er in de komende maanden zaken zijn waarin ik cq J jou toch nog
graag zou willen raadplegen, dan zullen wij dat zeker doen.

Dank je wel zover, je bent een fijn mens waarbij zowel ik als ouder als
J (en voorheen Y) als kind zich prettig, welkom en begrepen
voelt/voelen.

Ik zal je zeker (blijven) aanbevelen bij anderen.

 

Voor Trudie
Ik vond het leuk.
En het regeldorp is heel leerzaam.
De kinderen bij wie ik in het groepje zat, vond ik leuk. 
En ik ben met spelling wat vooruit gegaan.
De volgende keer als ik weer moeite heb op school, kom ik graag weer terug.

Ik heb veel geleerd en haal hogere punten op school.
Groetjes Nikki van Tilburg.

Bedankt.

 

Vorig jaar hadden we een boos, gefrustreerd, verdrietig kind. Nu zien we de vrolijke, spontane, energieke kletsmajoor weer huppelend naar school gaan en weer thuis komen. De boosheid is weer binnen proporties en voor ons, maar ook voor Willem te hanteren.

Jij luistert naar kinderen, geeft ze het gevoel bijzonder te zijn. Je kijkt naar kinderen en weet door met ze te werken wat ze nodig hebben. Jij geeft ouders daarmee ook net dat beetje vertrouwen en ondersteuning dat ze nodig hebben. 

 Willem zelf geeft aan dat het leukste aan de begeleiding de keer in de tuin was, met de hond, de kinderen van Trudie en de trampoline. 

 Ik zou je aanbevelen voor kinderen, voor ouders, voor leerkrachten en voor schoolteams. Je weet waar je het over hebt, je weet ook hoe het werkt in de praktijk. Daarmee kun jij heel goed reële doelen en verwachtingen stellen.

Geert en Marlou (april 2015)

 

Het contact met jou is altijd prettig!

Je neemt kinderen serieus en ouders. Je straalt rust uit en weet snel tot de kern van de behoefte van kinderen te komen. De strategieën die je Teije geleerd hebt, zijn echt helpend voor Teije en concreet. Zo nodig vallen we er op terug. Zo fijn dat jij even met hem hebt meegelopen. Je hebt iets waardevols in zijn rugzakje gestopt! Je hebt ons als ouders ook geholpen. Wij kunnen hem nu beter ondersteunen als dat nodig is, omdat we concreet iets in handen hebben dat werkt.   

 Ik vond de begeleiding fijn. Trudie heeft mij truukjes geleerd, waardoor ik me beter voel. Die truukjes helpen mij echt. Trudie is serieus en rustig en luisterde goed naar me. Het leukste vond ik om op de kussens te zitten en met ogen dicht aan dingen te denken. Dat gaf me een fijn gevoel.

 Ik heb je al een aantal keren aanbevolen.

 Omdat jij echt ziet wat kinderen nodig hebben, omdat je uitgaat van mogelijkheden ipv onmogelijkheden. Je kijkt niet alleen naar het kind, maar naar het hele systeem en je gaat uit van wat haalbaar is voor het hele systeem. Daarmee help je kinderen en ouders en alle betrokkenen vooruit!

 Het hoeft niet altijd heel ingewikkeld te zijn: 
“Waar zijn je voeten?” Die gebruiken we bijna elke dag.
– de gele sleutelhanger, zit nog steeds in de jas. 

 Familie Arts Langenboom 

 

We hoopten dat jij ons kind kon helpen zichzelf beter te begrijpen en dat je hem kon begeleiden in het leren-leren. Hij heeft meer rust gekregen, heeft handvatten gekregen die hem helpen (we moeten hem er soms nog wel even aan herinneren, maar dan pakt hij het gelijk weer op; hetgeen hij bij jou leerde). Wij vinden het contact met jou erg plezierig. Hij geeft aan dat hij het heel erg leuk vindt bij jou, dat hij het fijn vindt dat je naar hem luistert. We bevelen je zeker aan bij anderen! Je bent open, rustig en toegankelijk. Je benadert ons en ons kind op een heel prettige manier. Je bent zeer deskundig en heel goed met kinderen. Je stelt hen op hun gemak en door jouw aanpak zie je het (zelf)vertrouwen groeien. Dat is heel erg waardevol! Ga zo door.

 

Onze zoon Mats was niet erg geïnteresseerd in woorden/letters. Op school kregen we al snel te horen dat hij achter liep met zijn taalontwikkeling en zijn cito scores voor taal waren een 4 of 5 (ruim onder het gemiddelde). De juf op school dacht dat er mogelijk sprake kon zijn van dyslexie. Met zijn rekenen scoorde Mats overigens 1+, daar had hij ook veel meer plezier in. We wilden dus graag laten bekijken of hij met extra ondersteuning zijn taal kon verbeteren.

Hier heeft Trudie op een speelse manier Mats erg weten te prikkelen. Hij ging met veel plezier naar haar toe en we hebben ook thuis met Mats de spelletjes en werkjes gemaakt. Vooral de methode ’taal in blokjes’ heeft Mats erg geholpen. De struikel letters werden steeds duidelijker voor hem en hij kreeg ook meer zelfvertrouwen in het lezen. Lezen ging met de week vooruit. Op het laatste rapport scoorde Mats voor zijn cito op de DMT en leestempo zelfs een 1. We zijn dus zeer blij met de enorme vooruitgang die Mats heeft gemaakt. Trudie heeft het ‘kwartje doen vallen’ bij Mats. De ervaringen zijn erg positief. De aanpak werkte voor Mats erg goed, Trudie zorgde voor rust en vertrouwen. En mats zelf zegt: “Leuk! Het heeft mij erg geholpen, lezen vind ik ook leuk geworden, vooral strips (Donald Duck)”

 

‘Het was alsof ik kilo’s lichter naar huis ging na ons gesprek,
zo opgelucht van al die eye openers’

 

‘Nu ben ik lekker rustig en weet ik ook wat ik kan doen als ik het niet ben’
Lieke, 6 jr (februari 2014)

 

Je luistert heel goed naar het kind, geeft een goed en plezier/vertrouwd gevoel en gaat in op vragen/dingen die er spelen. Verder pak je de signalen goed op en sluit hierop aan. Heel handig zijn de verslagleggingen. Hiermee heb ik de school op de hoogte gebracht op welke manier mijn kind dingen wel kan leren en onthouden.

S.B. uit Grave (sept 2013)

 

Je kijkt echt naar ’t kind en sluit daar op aan. Het gaat niet geforceerd. Het is kort, maar heel krachtig. Zelfs mensen komen naar mij toe, met de vraag wat er toch met mijn kind is gebeurd. Dit vind ik een groot compliment. Dank je wel!

Fam. Peters (oktober 2013)