Via wie?

Ik ben Trudie van Megen, geboren in 1975, getrouwd en in 2004 en 2006 werd ik trotse moeder van twee kinderen. Ik ben creatief, rustig, doelgericht, praktisch en positief ingesteld. Mijn hart ligt bij het werken met kinderen en de mensen in hun omgeving. Het is voor mij een uitdaging om in mijn begeleiding iedereen te laten ervaren hoeveel potentie ze in huis hebben. Ik geloof dat ieder mens vaardigheden en talenten bezit die hem of haar verder kunnen helpen. Ook als het even niet meer lijkt te lukken.

Foto Trudie 001

Ik krijg veel energie van het werken met kinderen omdat zij van nature puur, onbevangen, vrij en zich nauwelijks bewust zijn van hun omgeving. In onze maatschappij wordt het accent echter steeds meer gelegd op resultaat en prestaties. Deze druk zorgt er soms voor dat kinderen zich meer bewust worden van dat wat ze niet goed kunnen, in plaats van wat ze allemaal wel kunnen. Het is steeds mijn doel om op een manier die past bij het kind, deze beleving weer om te draaien. Om kinderen weer trots te laten zijn op zichzelf. Uniek en helemaal goed zoals ze zijn. 

Kennis:

Ik ben in het bezit van de volgende diploma’s:
-Leerkracht basisonderwijs (PABO Groenewoud Nijmegen)
-Remedial teacher ( Fontys Hogeschool Tilburg)
-Kindercoach (Jipenjanacademie Almere)
Ik heb meerdere modules gevolgd op Radboud Universiteit Nijmegen (RU) van de opleiding orthopedagogiek. Daarnaast heb ik vele cursussen gevolgd voor:
coaching, klassenmanagement, instructiemodellen, informatieverwerkingssystemen, mindfulness, taal in blokjes, ik leer anders en een interne opleiding voor dyslexie.  

Ervaring:

Ik ben begonnen als juf in het onderwijs op de St. Jorisschool in Heumen. Hier heb ik zes hele mooie jaren beleefd. Ik heb er veel geleerd en op een prettige manier kunnen werken die helemaal bij me paste. Mijn werk was mijn hobby. Tijdens die jaren werd ik al aangetrokken tot die kinderen waarbij het niet allemaal vanzelf ging. Kinderen die meer nodig hadden om te kunnen groeien. Ik besloot orthopedagogiek te studeren op de RU. Na 2 jaar werd ik zwanger van mijn eerste kind en de combinatie werk, studie, stage en gezin vond ik te veel. Ik wilde niet voor niets moeder zijn. Ik ben gestopt en ben de Remedial Teaching opleiding bij Fontys gaan volgen. Hier heb ik veel praktische handreikingen gekregen en meer kennis over welke voorwaarden er nodig zijn om te leren. In die tijd werd ik moeder. En dat was me wat. Zoveel met kinderen gewerkt, zoveel ervaring en dan merken hoe onzeker je kunt worden als het gaat om je eigen kind. Een ontdekkingstocht naar het leren kennen van je kind, maar vooral het leren kennen van jezelf! Ondertussen werd ik leerkracht op basisschool de Wegwijzer in Grave omdat ik nieuwe ervaringen op wilde doen. Na twee jaar werken werd ik IB-er van deze school. Nu kon ik mijn kennis delen met mijn  collega’s en nog meer kinderen helpen. Echter het werk bestond steeds meer uit papieren invullen om alle zorg te kunnen verantwoorden. Ik wilde in plaats van met ‘papieren’ kinderen weer met echte kinderen werken. Ook mijn tweede kind, dat geboren werd in die tijd leerde me weer meer over mezelf. Wat ben ik toch dankbaar dat ik moeder heb mogen worden van zo’n bijzondere en geweldige kinderen. Dit alles zorgde ervoor dat ik na vijf jaar de overstap naar een particulier onderwijsbureau in Heesch heb gemaakt. Opdidakt. Na het geven van twee jaar remedial teaching aan kinderen van de basisschool en voortgezet onderwijs kwam het onderzoek en de behandeling van dyslexie in de ziektekostenvergoeding. Samen met enkele inspirerende collega’s zette ik de behandeling op poten en coachte mijn collega-orthopedagogen en psychologen. Door mijn studie aan de RU kon ik de wetenschappelijke theorieën omzetten in praktisch handelen. Ik schreef een methode voor lees- en spellingvaardigheden en daarnaast begeleidde ik kinderen met een rugzak of PGB op basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs. Bij de begeleidingen van leerproblemen had ik altijd oog voor de emotionele gevolgen van deze problemen. De extra inzet die deze kinderen moesten leveren en dan ervaren dat het nog moeilijk blijft. De impact kon soms heel groot zijn. Hier moest ik iets mee. Mijn oudste kind zat inmiddels ook op school en via mijn werk en mijn ervaring als moeder zag ik de ontwikkelingen in het onderwijs. Er werd steeds meer ‘gemeten’. Steeds meer aandacht voor het resultaat. En het kind dan? Hoe moet die hiermee omgaan? Ik besloot de opleiding tot kindercoach te volgen. Een opleiding die mij heel veel mooie dingen heeft gebracht. Geen kennis, maar innerlijk weten! Niet de logica van het verstand, maar van het gevoel. Door alles te leren, door het zelf te ervaren, weet je wat alle technieken met je doen. Weet je hoe krachtig (kinder)coaching kan zijn. Weet je hoe krachtig jezelf bent. En als je dat voelt, is de basis gelegd om te leren! 1+1 werd veel meer dan 2 voor mij. Hier moest ik iets mee, op mijn eigen manier. Het duurde even voordat ik het durfde. Maar ik heb het gedaan. Ik heb mijn eigen praktijk opgericht om kinderen, ouders en scholen te begeleiden op een manier die bij mij past. Gericht op mogelijkheden, gericht op de talenten van het kind. Ik kreeg de kans om binnen een Leonardoklas hoogbegaafde kinderen te begeleiden uit groep 6,7 en 8. Deze kinderen geven me veel inzicht in verschillende manieren van leren, denken en leven. Enerzijds omdat zij dit op zoveel verschillende, bijzondere en unieke wijzes doen en anderzijds omdat zij zo onmachtig kunnen zijn. Onmachtig door de grote verschillen in potentie en vaardigheden. Onmachtig door hun grote gevoeligheid. Onmachtig door het ‘gevecht’ dat zij hebben moeten leveren om gezien te worden. Deze kinderen hebben nu een speciaal plekje in mijn hart. Ik hoop dat ik (ondanks de huidige ontwikkelingen in het onderwijs, waar de uitslagen van CITO-toetsen soms belangrijker lijken dan het ontwikkelingsproces van het kind) kinderen, ouders en leerkrachten kan en mag helpen om te ervaren dat zij meer zijn dan wat er gemeten wordt en dat zij voelen dat ze goed zijn zoals ze zijn!

 

Mijn waarden:

   Betrokken                                        DSCN0082 (554x800)
              ♥  Samenwerking
   Kindgericht                                 
                Motivatie en enthousiasme
   Met gevoel
                 Respect
   
Doelgericht                              
                 Begeleiding op maat
   Inzet en verantwoordelijkheid
             Uitgaan van mogelijkheden