Coaching hooggevoeligheid

HPIM0170 (603x800)

 

‘Als kinderen ander gedrag gaan vertonen omdat ze hun gevoeligheden niet goed de baas zijn’

 

 


Een groep kinderen heeft als eigenschap dat ze hooggevoelig zijn. Hierdoor nemen zij extra veel waar.
Omdat ze een sterke emotionele beleving koppelen aan de dingen die ze opmerken, kunnen ze ‘overvol’ raken. Dabrowski, een Poolse psychiater, heeft deze gevoeligheden onderverdeeld in 5 gebieden:

emotionele gevoeligheid
Kinderen die emotioneel gevoelig zijn ervaren vaak heftige gevoelens, van zichzelf maar ook van anderen. Daardoor kunnen ze ook heftig reageren, of humeurig zijn zonder dat een ander begrijpt waarom. De meeste hooggevoelige kinderen kunnen goed omschrijven wat ze precies voelen en waarom dat zo is. Soms is het lastig om je eigen gevoelens en die van een ander uit elkaar te houden.
zintuiglijke gevoeligheid
Bij kinderen met een zintuiglijke gevoeligheid werken de zintuigen extra goed. Deze kinderen horen meer of anders, ze ruiken beter, ze proeven eten intenser en wat ze zien kan ze overspoelen, ze reageren heftig op dingen die ze voelen zoals etiketjes, bepaalde stoffen, aanrakingen.
fysieke gevoeligheid
Wanneer kinderen fysiek gevoelig zijn dan kun je dat merken omdat ze heel veel willen bewegen en snel willen praten. Als ze iets vertellen, beelden ze dat vaak met hun lichaam uit, maar ze ‘praten’ ook snel met hun lichaam door te dansen als ze blij zijn, te stampen als ze boos zijn. Als je fysiek extra gevoelig bent dan ben je vaak druk en je friemelt graag aan alles wat er in je handen komt. Sommige kinderen zijn ook erg impulsief. Fysiek gevoelige kinderen houden vaak van sporten.

verbeelding
Kinderen die gevoelig zijn op het gebied van verbeelding hebben een grote fantasie. Het kan zijn dat ze een eigen fantasiewereld bedenken, of fantasie vriendjes hebben, veel dagdromen, graag verhalen lezen of vertellen  Sommige kinderen geven ook aan dat ze allerlei beelden in hun hoofd zien wanneer iemand iets vertelt en ze maken er een film van in hun eigen hoofd.
intellectuele gevoeligheid
Deze gevoeligheid herken je aan een enorm actief brein. Deze kinderen denken altijd na, willen alles begrijpen, stellen veel vragen en zijn heel nieuwsgierig. Veel kinderen die intellectueel gevoelig zijn hebben moeite om ‘s avonds in slaap te komen omdat hun hoofd zo vol zit. Door alle gedachten in je hoofd kun je soms ook heel afwezig zijn en niet meer op je omgeving letten. 

In onze maatschappij krijgen we veel ‘prikkels’ te verduren. Elaine N. Aron beschrijft met een mooi voorbeeld wat er gebeurt bij hooggevoelige kinderen. Het gaat over een uitje naar een sinaasappelfabriek.

‘ Wat ik leuk vond, was de ingenieuze vinding waarbij de sinaasappels over een schuddende transportband gingen totdat ze in een van de drie sleuven vielen – klein, middel of groot. In plaats van drie sleuven om de dingen die langs de transportband op hen afkomen te verwerken, hebben hooggevoelige mensen er vijftien waarmee zij een zeer fijn onderscheid kunnen maken. En alles gaat goed, totdat er teveel sinaasappels tegelijkertijd over de transportband komen aanzetten. Dan ontstaat er een enorme opstopping’.

Deze ‘opstopping’ kan zich uiten in gedrag wat eigenlijk niet bij je kind past. Voorbeelden hiervan zijn:

hangerigheid
woede-aanvallen
concentratieproblemen
heel druk gedrag
huilen of juist
teruggetrokken gedrag

Begeleiding ouders

Als je als ouder bovenstaande herkent bij je kind en je merkt dat jouw kind en jijzelf er ‘last’ van hebben en nog niet ontdekt hebben hoe je hier op een goede manier mee om kunt gaan, dan kan ik je daarbij helpen. Door coaching kan ik je als ouder op weg helpen om op een constructieve en ontspannen manier om te gaan met deze gedragsuitingen. Ook kun je leren hoe je deze negatieve gedragsuitingen zoveel mogelijk kunt voorkomen, zonder dat hierbij je eigen grenzen worden overschreden. Soms herken je de gevoeligheden van je kind ook bij jezelf en word je zelf overweldigd door bepaalde ‘buien’ van je kind.

OVER REAGEREN

Soms woont er in mijn buik
Een monster van wel zeven meter lang
Zo eentje met boze, priemende ogen
Al van zijn gemompel ben ik bang

Ik probeer hem wat te sussen
Breng suikerzoete snoepjes mee
Zo kan hij vergetend smullen
En slaapt hij rustig weltevree

Maar toch duurt dat maar even
Kwaad buldert hij: IK WIL ERUIT!
Hij stampvoet met zijn poten
Al rokend door zijn kromme snuit

Hij wordt ook alsmaar groter
Elke dag een schepje bij
Tot de maat boordevol is
Dan barst het gezwollen ei

Iets kleins, wat niet eens de moeite lijkt
Doet hem door de tralies breken
Heftig tekeer gaand tegen iedereen
Nog nauwelijks terug te steken

‘Sorry’ fluister ik achteraf
Het beest was groter dan ik tonen moest
Ik zal hem vaker buiten laten
Dan is hij misschien wat minder woest

Hilde Schuurmans

Begeleiding kinderen
Door mijn ervaringen als kindercoach kan ik een kind begeleiden zodat het beter met zijn gevoeligheid kan omgaan. Zonder zichzelf te veranderen, maar door er anders mee om te gaan. Ik kan je kind leren

    • zichzelf weerbaarder te maken en op te leren komen voor zichzelf
    • om te gaan met “boosheid”
    • te gronden en geaard te zijn en blijven
    • veiligheid te creëren
    • rust te krijgen
    • zich af te sluiten tegen overdadige prikkels
    • zichzelf te kennen en te waarderen
    • om te gaan met perfectionisme en faalangst
    • dat “anders” zijn geen straf is maar een kwaliteit
    • te praten over ervaringen, wat hem/haar bezig houdt

Ik bied ruimte en respect voor de gevoelens van jou en je kind. Ik bied rust en tijd om je verhaal te doen. En als je hiervoor open staat, kun je ontdekken wat je wilt veranderen en hoe je dat kunt aanpakken. Ik ondersteun je hierbij. Dit geldt ook voor je kind. Doordat ik gebruik maak van veel alternatieven voor praten, kun je bij je gevoel komen/blijven. En je gevoel kan je vertellen wat je nodig hebt en wat je kan doen. Technieken die ik naast praten kan inzetten zijn:

-visualisaties
-verhalen
-tekenen, schilderen, boetseren
-EFT (emotional freedom techniques)
-mindfulness
-emotiespelen / drama
-creatiespiraal (kids’-skills)
-schrijven
-muziek
-dans

Individuele trajecten en groepstrajecten
Je kunt bij mij terecht voor individuele begeleiding, maar ook voor begeleiding in groepjes. Het voordeel van individuele begeleiding is dat deze begeleiding helemaal aansluit bij de behoefte, de werkwijze en het tempo van het kind. 
Dit kan niet bij de groepsgewijze begeleiding. Het voordeel van groepsbegeleiding is het leren van elkaar en het gevoel kunnen delen dat je niet de enige bent die zo gevoelig is en daar last van hebt. De groepsbegeleiding bestaat uit een gedegen, speels programma van 8 sessies voor kind en ouders.
Naast de begeleiding geef ik praktische tips en uitvoerbare adviezen voor thuis en voor school. 

De rol van de ouder/verzorger
In mijn begeleiding is er een belangrijke rol weggelegd voor de ouder/verzorger. We willen graag dat kinderen zo blij en zorgeloos mogelijk opgroeien. Daarvoor is het soms nodig om als kind specifieke dingen te leren. Een kind hoeft dit niet alleen te doen. Het is belangrijk dat je kind voelt dat jij dit ook belangrijk vindt en dat je kind voelt dat je achter hem/haar staat. Ook als dingen niet lukken. Aangezien je als ouder een hele bijzondere sterke band hebt met je kind, betekent het dat je als ouder ook wat te leren hebt. Door zelf bewust te worden van nieuwe inzichten en deze toe te passen op jezelf, kun je,je kind laten zien dat ook jij hieraan wilt werken en dat je dit samen doet. Ook is het fijn om de technieken die je leert als kind en als ouder thuis te oefenen. Iets weten betekent nog niet dat je iets ook kunt. In een rustige omgeving onder begeleiding van mij gaat het natuurlijk beter als in situaties waarin je het moeilijk hebt. Dan moet je als ouder op een zo ontspannen mogelijke manier achter je kind kunnen staan, zodat hij/zij zich gesteund voelt en weet dat hij/zij op jou als ouder kan terugvallen.

wat kinderen graag willen horen

Vrijblijvend kennismakingsgesprek
Als je specifieke vragen hebt, of je wilt weten wat ik zou kunnen betekenen voor jou en je kind dan kun je altijd een (telefonisch) gesprek plannen. Een gesprek van een 1/2 uur is gratis.

HPIM0170 (603x800)   IMG_0422 (600x800)   DSCN0299 (600x800)